IZVORNO IME: The Greatest Showman |
REDATELJ: Michael Gracey | ŽANR: biografija, mjuzikl |
ULOGE: Hugh Jackman, Zac Efron, Michelle Williams |
TRAJANJE FILMA: 105 min | GODINA: 2017 | DRŽAVA: SAD | PLAKAT FILMA |
POČETAK PRIKAZIVANJA: 28.12.2017 |
HIGHLIGHTS:
Nominiran za nagradu Oscar u kategoriji:
|
SADRŽAJ FILMA: |
Nadahnut legendom i ambicijama prvog američkog promotora pop kulture, P.T.-ja Barnuma, Najveći showman inspirativna je priča o uzdizanju iz siromaštva smionog maštara koji je uspio dokazati kako je sve što možete zamisliti moguće i ostvariti te da svatko, koliko god nevidljivim se činio, ima nevjerojatnu priču vrijednu svjetskog spektakla. Barnumova priča je klasična priča o snalažljivom poduzetniku koji se uspio sam izvući iz siromaštva i ne samo da je postao majstor sasvim nove umjetnosti imidža i promocije nego i jedan od prvih američkih milijunaša koji je sam stvorio svoje bogatstvo.
NAJVEĆI SHOWMAN je originalni mjuzikl koji slavi rođenje šoubiznisa i osjećaj sreće kada nam se ostvare snovi. Jackman je utjelovio lik vrhunskog biznismena i showmana P.T. Barnuma, koji je ni od čega stvorio najveći spektakl poznat kao „The Barnum and Bailey Greatest Show on Earth“. Priča govori o P.T. Barnumu, vizionaru, političaru, showmanu i biznismenu iz 19. stoljeća, koji je osnovao cirkus nazvan “Barnum and Bailey Circus”, te je ostao zapamćen kao najveći spektakl koji je osvojio publiku diljem svijeta. VIŠE Najveći Showman NAJVEĆI SHOWMAN Nadahnut legendom i ambicijama prvog američkog promotora pop kulture, P.T.-ja Barnuma, Najveći showman inspirativna je priča o uzdizanju iz siromaštva smionog maštara koji je uspio dokazati kako je sve što možete zamisliti moguće i ostvariti te da svatko, koliko god nevidljivim se činio, ima nevjerojatnu priču vrijednu svijetskog spektakla. Michael Gracey prihvatio se prvi put redateljske palice s filmom Najveći showman koji je, u duhu karizmatičnog Barnuma, spoj mašte, zaraznih pop pjesama, glamuroznih plesova i proslave transformativne moći zabave, ljubavi i vjere u sebe. Gracey spaja originalne pjesme Benja Paseka i Justina Paula (La La Land) s talentiranom glumačkom postavom koju predvodi Hugh Jackman, kako bi se gledatelji uživjeli u začetke zabavnih sadržaja za sve društvene slojeve i velikih zvijezda iz 70-tih… ali 1870-tih. Time se dobiva prilika udubiti se u zlatno doba Amerike poslije Civilnog rata i početke uvođenja struje u svakodnevni život – putem živopisne tadašnje pop-kulture u povojima. P.T. Barnum je možda živio prije više od sto godina, ali Gracey ga doživljava kao praoca naših vremena, preteču današnjih vizionara i poduzetnika koji su revolucionirali društveni život, kao Stevea Jobsa ili Jay-Z-ja svojeg vremena. Ovaj film je glazbena maštarija, oda snovima, a ne biografski film. Ali suština priče je Barnumovo uvjerenje da je sivilo svakodnevnog života nešto što se može pobijediti ulaskom u svijet čudesnog, zanimljivog i uz zadovoljstvo kad smo ponosni što smo drugačiji. Štoviše, Gracey se nadao da će uspjeti prenijeti taj osjećaj osobnog nadahnuća ili prihvaćanja kad se život čini većim nego što si to očekivao. Gracey je izjavio: „Kad je publika dolazila pogledati spektakl koji je postavio P.T. Barnum, u potpunosti bi zaboravili na svakodnevicu i našli se u neobičnom novom svijetu, a to isto smo pokušali postići i s ovim filmom.“ „Barnum je zapravo prvi donio zabavu masama na uistinu demokratični način,“ primijetio je producent Jenno Topping. „Jer kazalište i mnogi umjetnički izričaji, koncerti i slično, smatrali su se namijenjenima samo za više slojeve. To je bilo prva populistička zabava.“ Jackman, koji je proveo godine trudeći se snimiti ovaj film, dodao je: „Nije pretjerivanje reći da je Barnum nagovijestio suvremenu Ameriku – pogotovo ideju da su tvoj talent, mašta i sposobnosti ono što određuje hoćeš li uspjeti. Znao je kako napraviti nešto iz ničega, kako pretvoriti limune u limunadu. Uvijek mi se sviđala ta vještina kod drugih. Slijedio je svoj put i pretvorio svaku prepreku u nešto pozitivno. Ovaj lik utjelovljuje toliko toga čemu sam i ja sam stremio u svojem životu.“ Najveći showman također se dotiče jedne ideje koja je posljedica tih vremena: da se obitelji stvaraju kad se ljudima dozvoli da bez straha izraze tko su uistinu. „Jedna od glavnih ideja u filmu je to da su tvoje stvarno bogatsvo u životu oni ljudi kojima se okružuješ i koji te vole,“ rekla je Gracey. „Barnum je okupio ljude koje bi svijet inače ignorirao. Tako je stvorio obitelj koja će uvijek pružiti svoju podršku i čuvati svoje članove. Tijekom filma, Barnum umalo da nije izgubio i svoju pravu obitelj i obitelj iz cirkusa – ali zatim ga vidimo kako otkrije da je najvažnija stvar koju može učiniti ponovno ih okupiti.“ Twentieth Century Fox predstavlja Najvećeg showmana, produkciju Laurence Mark/Chernin Entertainmenta u kojoj glavnu ulogu ima Hugh Jackman. Michael Gracey režirao je film prema scenariju Jenny Bicks i Billa Condona. Producenti su Laurence Mark, Peter Chernin i Jenno Toping, dok su Donald J. Lee Jr. i Tonia Davis izvršni producenti. Zajedno s Jackamnom nastupaju Michelle Williams kao Barnumova žena Charity, Zac Efron kao Barnumov partner Phillip, Zendaya kao trapezistica Anne Wheeler te Rebecca Ferguson kao švedska superzvijezda Jenny Lind. Filmska ekipa iza kamere sastoji se od direktora fotografije Seamusa McGarvejya, dizajnera produkcije Nathana Crowleyja, kostimografkinje Ellen Mirojnik te montažera Joea Hutshinga. Glazbu za film skladao je John Debney. SAN KOJI SE OBISTINIO
Barnumova priča je klasična priča o snalažljivom poduzetniku koji se uspio sam izvući iz siromaštva kako ne samo da bi postao majstor sasvim nove umjetnosti imidža i promocije nego i jedan od prvih američkih milijunaša koji je sam stvorio svoje bogatstvo. Nije čudo da su njegova priča i lik nadahnuli mnoge filmove, ali prošla su mnoga desetljeća od posljednje adaptacije. Kad su producent Laurence Mark i koscenarist Bill Condon 2009. godine gledali ceremoniju dodjele Oscara koju je vodio Hugh Jackman, njegova ljubav prema svemu što je potrebno kako bi se postavio spektakularni šou podsjetila ih je na Barnuma te na to koliko je vremena prošlo od prethodne adaptacije njegove priče. Promatrajući Jackmana u njegovom elementu, Mark je pomislio: „Vau, on je stvarno najbolji zabavljač na svijetu - i odmah sam shvatio da jednostavno ima nešto u sebi što mu omogućava da se došeta na pozornicu i sve hipnotizira svojom karizmom. Predložio sam mu da snimimo mjuzikl o Barnumu i pokazalo se da je oduševljen tom idejom.“ Bio je to sudbonosni prijedlog. Ali prošlo je više od sedam godina prije nego što je ta, tada vrlo riskantna ideja – pogotovo jer se smatralo kako su mjuzikli koji mogu privući modernu publiku velika rijetkost, postala stvarnost i projekt s mnogim pjesmama, koreografijom i zvjezdanom glumačkom postavom. Proces snimanja filma započeo je sa scenarijem Jenny Bicks, a zatim je Jackman predložio Marku da projveri je li njegov prijatelj Bill Condon, poznat po svojim popularnim filmskim adaptacijama Chicago i Dreamgirls, slobodan i bi li mogao prilagoditi Bickinu priču potrebama modernog mjuzikla. U međuvremenu se Jackman susreo s Michaelom Graceyjem koji je postajao sve poznatiji kao redatelj reklama i glazbenih spotova s neuobičajenom kreativnošću. Nakon što je Condon završio s unošenjem novih narativnih slojeva u scenarij, nedostajao je samo jedan važan element: neopisiva moć pjesama da nas odvede u neki drugi, bolji svijet. Gracey je smatrao kako se pjesme ne moraju odgovarati samom povijesnom razdoblju u koji je smješten film – umjesto da se vraćamo kroz vrijeme, htio je da likovi i dileme u tim pjesmama budu aktualni. Nakon što su zatražili ideje za pjesme od desetak različitih tekstopisaca, tim se zaljubio u rad jednog dvojca, tada novopridošlica – Benja Paseka i Justina Paula. To je bilo puno prije njihovog Oscarom nagrađenog rada na hitu La La Land. Ono što su Pasek i Paul predložili bila je kolekcija emocionalnih i energetičnih pop pjesama koje ne bi bilo čudno čuti na radiju i u 2017. godini. „Benj i Justin pokazali su rijetku sposobnost kombinirati rock, pop i suvremeni brodvejski zvuk,“ izjavio je Mark. Gracey je dodao: „Ono što su Benj i Justin stvorili za ovaj film je, barem ja tako mislim, njihov najbolji rad dosad – a poznati su po svojim nevjerojatnim skladbama. Savršeno spajaju suvremeno s klasičnim. Dali su filmu njegovu dušu, njegove emocionalne vrhunce i padove. Odlično su prenijeli duh priče, a pjesme koje su skladali uvijek nas odvode u neki drugi svijet – svaka pjesma je zasebna priča.“ DOLAZAK ZABAVLJAČA: HUGH JACKMAN O ULOZI P.T. BARNUMA
„P.T. Barnum je netko koga bi opisali danas kao osobu koja ruši dosadašnji poredak. Smatrao je kako život treba biti samo zabava, mašta i posvećenost radu,“ rekao je Hugh Jackman. „Amerika u 1850-tima nije bila onakva kavku je poznajemo danas. Ograničavali su vas obitelj i sloj društva u kojem ste se rodili. Istvoremeno, ideja zabavnih sadržaja samo radi razonode smatrala se gotovo suštim zlom. Ali to je samo još više motiviralo Burnama da izađe iz takve vrste rutinske svakodnevice. Krenuo je živjeti život svojih snova. I uspio u tome.“ Za Jackmana se ta uloga pokazala neodoljivom. „Barnum je srušio mnoge zidove i smatram kako i danas predstavlja ideju da možeš biti tko god želiš, možeš izabrati život koji god želiš bez obzira na sloj društva u kojem si se rodio, rasu ili tvoju prošlost. Ako puno radiš i koristiš svoju maštu, možeš postići nešto izvanredno. Vjerovao je kako te ono zbog čega si drugačiji čini posebnim. S tim sam se mogao poistovjetiti – mislim da mogu svi, pogotovo djeca. Zato sam oduševljen time da je tema filma da je osnažujuće i cool biti svoja osoba.“ CHARITY I ŠVEDSKI SLAVUJ: MICHELLE WILLIAMS I REBECCA FERGUSON
Od njihovog prvog susreta pa sve do njegove smrti, Charity Hallet Burnam bit će Barnumov najveći izvor snage i ljubavi. Upoznao je krojačicu iz bogate obitelji dok je još bio siromašan i nepoznati tinejdžer i udvarao joj se unatoč velikoj klasnoj razlici. Osvojio je njezinu ljubav i zajedno su imali četiri kćerke. Ulogu je preuzela Michelle Williams. „Barnum i Charity zaljubili su se jedno u drugo još kao vrlo mladi i zapravo su odrasli zajedno,“ primijetila je Michelle Williams. „Ali došli su iz različitih obitelji i različitih uvjeta, i njihovi roditelji su ih pokušali spriječiti da budu zajedno. Tako da su prošli kroz mnoge teške situacije, bili su zajedno i u siromaštvu i bogatstvu – klasične su srodne duše.“ Barnumu je također bila vrlo važna jedna druga žena – jedna od prvih svjetskih superzvijezda, Jenny Lind. Rodila se kao Johanna Maria Lind 1820. godine i postala slavna u Europi zbog svog predivnog soprana. Ali upravo Burnam je od nje stvorio mega zvijezdu u Americi. Nitko nije čuo ni notu njezinog glasa prije nego što je Barnum s njom potpisao ugovor od 18 mjeseci, ali on ju je promovirao, oglašavao i senzacionalistički najavljivao njezin stil i reputaciju sve dok publika nije mogla čekati niti jednu sekundu dulje prije nego što će ju čuti. Lind je zadivila gledatelje i izazvala histeriju nalik onoj kod Beatlesa, makar su se Barnum i ona kasnije poslovno razišli. Ulogu legende preuzela je talentirana Rebecca Ferguson. LJUBAV JE U ZRAKU: PROTÉGÉ I AKROBATKINJA
Makar je veliki dio Najvećeg showmana nadahnut životom P.T.-ja Barnuma, u adaptaciji su i dva fikcionalna lika: Zac Efron je Phillip Carlyle, sofisticirani ljubitelj kazališta koji napusti svoj uštogljeni život visoke klase kako bi se pridružio cirkusu – i postao Barnumova desna ruka i štićenik u ringu te Zendayina Anne Wheeler, smiona akrobatkinja s ružičastom kosom koja krši sve tabue i u koju se Carlyle zaljubi. Efrona je projekt odmah privukao jer je predstavljao „spoj svjetova“. Carlyle ga je također zaintrigirao. „Phillip Carlyle je odrastao kao vrlo privilegirana osoba, međutim, nije sretan sa svojim životom i osjeća se zarobljeno,“ objasnio je Efron. „A zatim upozna Barnuma i spozna da P.T.-ja jednostavno nije briga što drugi misle. To je oslobađajuća pomisao za Phillipa i početak divnog prijateljstva.“ Za Efrona je Carlyleov prvi doživljaj Barnumovog cirkusa kao kad netko prvi put skine nekakav veo s očiju. „Susretne se s eksplozijom života kakvu nikad dotad nije doživio. Kao da je otvorio neka vrata i ugledao svijet u njegovim istinskim bojama po prvi put u životu. To je za njega bila prava epifanija,“ opisao je. I postane više od epifanije kad ugleda akrobatkinju Anne Wheeler te se pretvori u strastvenu opčaranost koja nije ograničena predrasudama i nepravdama tog vremena. Neke od najblistavijih zvijezda Barnumovih predstava bili su upravo trapezisti – čije su akrobacije visoko u zraku nadahnuli mnoge da sanjaju o boljem životu. Carlyle doživljava Anne kao hrabru i zanimljivu osobu, ali činjenica da je Afroamerikanka od samog početka učinila je njihovu ljubav zabranjenom. Anne Wheeler glumi mlada zvijezda Zendaya, pjevačica i glumica koja je odmah znala da je ova uloga savršena za nju – pogotovo jer je Anne prirodna vođa takozvanih Neobičnih (eng. Oddities). „Anne doživljavam kao vrlo samopouzdanu, osjeća se ugodno u svojoj koži, barem što se tiče cirkusa. Mislim da cirkus upravo to pruža svim Neobičnima. Daje im mjesto gdje mogu vjerovati u sebe, gdje mogu iskusiti kako je kad te poštuju i vole te kako je imati sigurno mjesto gdje možeš biti svoj.“ NEOBIČNI
Kad je P.T. Barnum odlučio otvoriti svoj Američki muzej, krenuo je u potragu za osobama koje će izazvati divljenje i zapanjenost kod posjetitelja i podsjetiti ih na bajke i mitove. Najveći showman tu neobičnu grupu zabavljača prikazuje ne kao čudna čudovišta nego dotad neviđena čuda, pokazuje svu dubinu njihove ljudskosti i trijumf njihovog samoizričaja. Neobični su: bradata Lettie Lutz, tronogi Lentini, General Tom Thumb (Palčić), Lord Leedsa, Dog Boy (Pas dječak), sijamski blizanci Chang i Eng te albino plesači, Albino Dancers. Makar postojanje takvih zabavljača nije bilo bez veliki moralnih kontroverzi i etičkih pitanja, Michael Gracey je smatrao kako su njihove priče kompleksne i kako vrijedi istražiti njihova iskustva. Na samom početku je razgovarao s glumcima koji su preuzeli uloge Neobičnih i rekao im: „Vi ste duša ovog šoua. Morate znati da se vrti oko toga tko ste i što predstavljate.“ Makar se ideja o tome što i tko je „Neobičan“ mijenja s vremenom, Keala Settle, koja glumi bradatu Lettie, je rekla kako su netolerantnost i vjera u sebe još uvijek u sukobu i danas. „To je ljudska sudbina,“ rekla je. „Neprestano se trudimo biti prosvijetljena verzija sebe, tako da ne prihvaćamo uvijek tko smo sa svim svojim nesavršenostima. Ono što mi je divno u ovom filmu je to što slavi naše različitosti i ideju da tko god si i kako god izgledaš, stvoren si s puno potencijala.“ IZVAN VREMENA: FOTOGRAFIJA I DIZAJN
Kao što je bio slučaj i s pjesmama u filmu, estetika dizajna spaja staro i novo – uvodeći svijet 19. stoljeća P.T. Barnuma u budućnost u kojoj živimo. Zajedno s talentiranim timom, u kojem su bili direktor fotografije Seamus McGarvey, montažer Joe Hutshing, dizajner produkcije Nathan Crowley i kostimografkinja Ellen Mirojnick, Michael Gracey osmislio je vizualnu estetiku koja se nije odnosila na neko specifično razdoblje nego se temelji u moći mašte, premošćujući jaz između Barnumovih i naših vremena. Seamus McGarvey, poznat po svom radu na filmovima Atonement i Anna Karenina, bio je oduševljen takvim pristupom. Pogotovo ga se dojmila koreografija koju mu je pokazao Gracey. McGarvey je znao da se htio odmaknuti od uobičajenih konvencija mjuzikla i da želi kameru koja je više dinamična i fluidna nego inače. Gracey i McGarvey su čak vježbali kretanje kamera – tako da su mogli napraviti mjesta za spontanost kad bi jednom krenuli uistinu snimati. Kako bi postigli najbolju moguću fleksibilnost, McGarvey je radio s više 65 mm digitalnih kamera, koristeći najnovije velike senzore. Dizajner produkcije Crowley, nominiran za Oscara za svoj rad na filmovima The Prestige, The Dark Knight i Interstellar, također je preispitivao svoje granice. Makar je poznat po svojem inovativnom radu s redateljem Christopherom Nolanom, nikad nije dizajnirao mjuzikl. Odmah je uskočio u spoj steampunka, moderne fantazije i pop spektakla koji naglašava futurističke inovacije 19. stoljeća, od Teslinih eksperimenata sa strujom do novih vrsta vlakova. Crowley je zamislio vizualni identitet koji neće biti nostalgičan nego će umjesto toga unijeti živost u prošlost, u potpunosti je oživjeti u 2017., kao da koristi vremeplov. Gracey je također inzistirao na sljedećem kad su oživljavali svijet cirkusa iz 19. stoljeća: da ne koriste žive životinje koje su tada služile za zabavu posjetitelja. VFX inovatori iz Moving Picture Company računalno su stvorili sve veličanstvene životinje koje vidimo u filmu. OSJEĆAJI I VISOKA MODA: KOSTIMOGRAFIJA
Kao što je i tim odgovoran za dizajn produkcije bio oslobođen od konvencija određenog vremenskog razdoblja, tako je i kostimografkinja Ellen Mirojnick, dobitnica Emmyja za Behind the Candelabra, dobila odriješene ruke. „Naš cilj je bio uživjeti gledatelje u fantastičnu atmosfere punu romanse i veselja, a ne držati se strogo povijesne točnosti.“ Prvi veliki ispit za Mirojnick bio je sam P.T. Barnum. Njegovu odjeću od svile i vune kad je vodio spektakl u cirkusu, zajedno s tamnocrvenom jaknom, krojio je za Jackmana vrhunski krojač D. Barak Stribling. Kako je Barnum postajao sve uspješniji, tako mu je Mirojnick suptilno davala više kicoški izgled, najbolji primjer kojeg je sako zelene i ljubičaste boje i kockastog uzorka koji ima na sebi kad ide kraljici Victoriji. Svi muškarci u film udobili su jakne krojene prema tijelu, hlače visokog struka i uskih nogavica, usko krojene prsluke i košulje. „Ako izgleda dobro, onda može sve proći. To je jedino pravilo kojeg smo se držali,“ rekla je Mirojnick. Odjeća Charity Barnum evocira klasične romantične priče svojim bojama ljubičaste, ružičaste i lavande, a krojevi su mješavina stilova s početka dvadesetog stoljeća, 1930-tih godina i 2017. godine. Jenny Lind ima drugačiji stil koji podsjeća na nesputanu veličanstvenost novog svijeta zabave, ali je i spojen s bezvremenošću svjetske legende. Lindine haljine za njezine nastupe također podsjećaju na sofisticirane Diorove kolekcije iz 1950-tih pomiješane s legendarnim dizajnima zlatnog doba Hollywooda. KOREOGRAFIJA ZA MODERNI CIRKUS: ASHLEY WALLEN
Energija pjesama Paseka i Paula nadahnula je spektakularnu koreografiju Ashleyja Wallena. Wallen je izjavio kako je pristupio svakoj pjesmi kao priči koja odiše vlastitim stilom: „Na primjer, A Million Dreams je vrlo intimni ples na krovu zgrade, i pjesmu sam zamislio kao odavanje počasti mjuziklima Freda Astairea i Ginger Rogers. S druge strane, This is Me je vrlo suvremena pjesma, a Come Alive je više kao točka iz starih MGM mjuzikla. Htio sam svakoj pjesmi dati posebnu atmosferu i osjećaj.“ Sve kulminira ponovnom izvedbom pjesme „The Greatest Show“. „Najveću plesnu točku ostavili smo za sam kraj,“ rekao je Wallen. „Na početku filma je samo nagovješćujemo, ali na kraju se nalazimo u cirkusu kojima ima tri kruga i toliko toga se događa da ne mogu čak ni početi sve to objasniti! Toliko je velika točka da su u njoj svi umjetnici iz cirkusa, svi plesači, svi Neobični, sve digitalne životinje, i još mnogo toga. Zamislili smo ju kao ogromnu, spektakularnu proslavu i zaključak priče.“ Graceyja se pogotovo dojmilo što je na svom prvom redateljskom projektu svjedočio velikoj strasti i trudu koji su u film unosili svi, od Hugha Jackmana do majstora rasvjete. „Na setu je vladala nevjerojatna atmosfera,“ rekao je. „Bio je pravi privilegij biti okružen cijelom glumačkom i filmskom ekipom u kojoj su svi željeli da ovo postane nešto više od samo još jednog filma. A Hugh je uvijek bio taj koji je u svemu predvodio jer je toliko strastven i velikodušan i pun veselja i želje da se krene s poslom i da sve od sebe, što je zapravo i sama tema ovog filma.“ Laurence Mark je sažeo: „Svi smo se nadali da ćemo stvoriti nešto što je prava gozba za oči, uši i dušu. Vrijeme starog Barnumovog cirkusa je prošlo, ali ono što dalje nastavlja živjeti je njegovo naslijeđe i želja potaknuti radost i maštu, a to je tradicija koju se nadamo i dalje poštivati.“ |
Slažem se