IZVORNO IME: All the Money in the World |
REDATELJ: Ridley Scott | ŽANR: Kriminalistički, misterija |
ULOGE: Mark Wahlberg, Michelle Williams, Christopher Plummer |
TRAJANJE FILMA: 132 min | GODINA: 2017 | DRŽAVA: SAD | PLAKAT FILMA |
POČETAK PRIKAZIVANJA: 25.01.2018 |
HIGHLIGHTS:
Nominiran za nagradu Oscar u kategoriji:
|
SADRŽAJ FILMA: |
Priča prati mladog 16-godišnjeg Johna Paula Gettyja III (Charlie Plummer) koji je otet, a njegova majka Gail (Michelle Williams) pokušava uvjeriti njegovog djeda, milijardera Gettyja (Christopher Plummer), ujedno najbogatijeg čovjeka na svijetu, da plati otkupninu. Kad stari Getty odbije, otmičari postanu brutalni. U utrci između života i smrti, pitanje je hoće li prevladati ljubav prema unuku ili prema novcu?
VIŠE Sav novac svijeta O PRODUKCIJI
Bogataš nije ništa drugo nego siromah s novcem – WC Fields SAV NOVAC SVIJETA film je o otmici 16-godišnjeg dječaka Johna Paula Gettyja III (Charlie Plummer) i očajničkom pokušaju njegove majke Gail (Michelle Williams) da nagovori njegovog djeda milijardera (Christopher Plummer) da plati otkupninu. Kada djed Getty odbije, Gail ga pokušava pridobiti jer otmičari njezinog sina postaju sve nasilniji i okrutniji. Gail i Gettyjev savjetnik (Mark Wahlberg) postaju neočekivani saveznici u utrci s vremenom koja na koncu otkriva prave i trajne vrijednosti ljubavi. Ridley Scott potpisuje režiju prema scenariju Davida Scarpe (The Last Castle), na temelju knjige autora Johna Pearsona. Producenti su Dan Friedkin, Bradley Thomas, Quentin Curtis, Chris Clark, Ridley Scott, Mark Huffam i Kevin J. Walsh. Snimatelj je Dariusz Wolski, ASC. Scenograf je Arthur Max (The Martian). Monažu potpisuje Claire Simpson. Skladatelj je Daniel Pemberton (King Arthur). Kostimografkinja Janty Yates (Gladiator). U filmu SAV NOVAC SVIJETA glume Michelle Williams (Manchester By the Sea), Christopher Plummer (The Man Who Invented Christmas) i Mark Wahlberg (Patriot’s Day) te Romain Duris, Charlie Plummer (Lean on Pete) i Timothy Hutton (“American Crime”). Film je inspiriran stvarnim događajima. Neke scene, likovi i dijalozi su izmišljeni u dramatične svrhe. Trajanje filma je 2 sata i 12 minuta. SAV NOVAC SVIJETA nosi oznaku R zbog: jezika, nasilnih scena, uznemirujućih slika i kratkog sadržaja vezanog uz drogu. BOGATI POČETAK Ideja za film SAV NOVAC SVIJETA rodila se kada je producent Quentin Curtis knjigu o zloglasnoj otmici autora Johna Pearsona o Gettyju pod nazivom Painfully Rich: The Outrageous Fortune and Misfortunes of the Heirs of J.Paul Getty odnio scenaristu Davidu Scarpi. „Naravno čuo sam za tu otmicu ali sam i oduvijek želio snimiti film o novcu i o tome kako kontrolira i oblikuje živote ljudi. Kada malo razmislite, puno naših odluka ovisi o novcu, a ljudi koji nemaju novca imaju i ograničene mogućnosti. No, novac utječe i na bogate na način da im daje slobodu i moć. Činjenica da je milijarder Getty mogao kao od šale platiti otkupninu, ali je to odbio jer nije mogao podnijeti da se oprosti od svog novca, ta njegova zloglasna škrtost i ono što ona predstavlja u emocionalnom smislu, zaintrigirale su Scarpu. „Stoga ova priča nije standardni triler već preispituje moć koji novac ima nad ovim čovjekom, kako utječe na njegovu obitelj pa čak i otmičare. Najvažniji od svega je život djeteta, a on se ne može natjerati da plati otkupninu iz raznoraznih razloga. Ovaj bogati čovjek, najbogatiji na svijetu, je talac svog novca“, primjećuje Scarpa. „Otmica je okosnica scenarija, no vraćamo se i u djetinjstvo dječaka i pozadinu lika Gettyja. Najveći strukturni izazov bio je spojiti dva žanra – dramu o otmici i klasični biografski film. Ideja je bila balansirati između trilera i šekspirijanske obiteljske drame“ kaže Scarpa. Pročitavši Scarpin scenarij producenti Dan Friedkin i Bradley Thomas iz kompanije Imperative Entertainment ostali su oduševljeni ovom nevjerojatnom pričom o tragediji koja je pogodila jednu od najbogatijih i najmoćnijih obitelji na svijetu. Ridley Scott nije bio zainteresiran pričom dok nije pročitao scenarij. Scott primjećuje fascinantnu dihotomiju J. Paula Gettyja – njegova slavna škrtost privukla je novinske naslove kao i njegova poslovnost i naposljetku filantropija. „Imao je i pameti i hrabrosti. Bio je nevjerojatan čovjek, ali je šokirao sviju kada su ga pitali koliko bi platio za svog unuka, a njegov odgovor je bio: Ništa. No, time je poslao poruku otmičarima koji su obično teroristi i danas vlade ne pregovaraju s njima. Dakle, Getty je imao moderan pristup. Mislim da nije to i mislio, ipak je bio veliki filantrop. Ispočetka je ovog kultnog tajkuna trebao glumiti Kevin Spacey, no zbog brojnih optužbi o seksualnom zlostavljanju, odlučeno je da će ga zamijeniti oskarovac Christopher Plummer. J. Paul Getty imao je nevjerojatan život. Postao je milijunaš u 24. godini, u mladosti često viđan na zabavama u društvu bogatih i slavnih. Potrošivši bogatstvo vratio se „obiteljskom poslu“ i postao disciplinirani, bezobzirni kapitalist, ali i zaštitnik umjetnosti i arhitekture. Jedno od njegovih postignuća je i obnova Hadrijanove vile koja je danas poznata kao Getty Villa u Malibuu u Kaliforniji. Getty je bio čovjek pun kontradikcija - istovremeno neizmjerno bogat i nemilosrdno škrt, okrutan i pun ljubavi i nježnosti. Ono što je fasciniralo Plummera su kontradiktorni potezi J. Paula Gettyja, njegova moralna dvoličnost i komplicirani obiteljski odnosi. „Bio sam oduševljen kada me Ridley pozvao. Oduvijek sam želio raditi s njim, a ovo je tako fascinantna tema. Volim glumiti stvarne ljude jer mi je zanimljivo istraživati o njima“, kaže Plummer. Plummer je naravno čuo za otmicu i Gettyjevu iznenađujuću reakciju, ali nije znao puno o njemu. „Getty je bio vrlo zatvoren i samozatajan čovjek. Očito je štovao novac i lijepe stvari jer se one ne mijenjaju i ne mogu razočarati. On u lijepim predmetima vidi čistoću koju nije pronašao u ljudima“, primjećuje Plummer. Michelle Williams glumi Gail, nepokolebljivu majku Johna Paula Gettyja III koja nadmudri i svog bijednog svekra i otmičare kako bi spasila sina. Williams je spremno prihvatila odluku čim je čula da film režira Scott. „On je veliki majstor i jasno izražava što želi što rad čini dinamičnim i zabavnim. Daje vam prostora da kreativno i profesionalno, a ako ga zatrebate uvijek je tu za vas. Obožavala sam dolaziti na posao”, objašnjava Williams. Williams je istražila sve što je mogla o Gail , pregledala videozapise na YouTubeu, pročitala članke i knjige, no tek uz pomoć kostima i šminke (Janty Yates, Ferdinando Merolla i Tina Earnshaw) je uspjela utjeloviti Gail. Scott kaže kako je o Gail bilo jako malo materijala jer se nakon razvoda povukla iz javnosti i uspjela zadržati privatnost. Iako su u filmu antagonisti, Christopher Plummer je uživao raditi s Michelle Williams. Mark Wahlberg glumi Fletchera Chacea, Gettyjevog pragmatičnog, enigmatičnog i često sukobljenog savjetnika. I njega su ovom projektu primarno privukli Scott i sam scenarij. „Uvijek me fascinirala ta priča, ali zapravo me privukao Ridley Scott. Oduvijek sam želio raditi s njim, a i ova uloga je drugačija od onih koje sam dosad igrao. Nije bilo pištolja ni medvjedića. Bio je užitak glumiti obrazovanog lika koji radi zanimljive stvari za g. Gettyja“, kaže Wahlberg. Wahlberg nije u svom istraživanju saznao puno o Chaceu što nije bilo čudno s obzirom na tajnoviti posao koji je radio. „Bio je voditelj tima na Harvardu, bivši Navy SEAL, agent CIA-e, radio s naftom i savjetovao druge naftne kompanije, a kada je g. Getty uvidio njegove vrijednosti angažirao ga je za stalno”, kaže Wahlberg. Wahlberg je dobio zadatak utjeloviti lik koji preispituje svoju odanost i uvjerenja tijekom trajanja otmice. Charlie Plummer, koji nije u rodu s Christopherom, glumi Gettyjevog nesretno otetog unuka Johna Paula Gettyja III. „Ridley i ja smo puno razgovarali o tome što radiš kad se čini da imaš sve. Moj lik iz skromnog odgoja dolazi u moćan i bogat svijet svog djeda, a zatim proživljava brutalnost od svojih otmičara. Na kraju, vraća svoju slobodu. Kada nemaš ništa imaš čemu težiti, no kada imaš sve i nemaš moralni kompas, što onda? Na kraju je njegov život bio tragičan. Mislim da su ta pitanja primjenjiva i danas, posebno na moju generaciju. Živimo u društvu u kojem je većini cilj imati što više. Mislim da je jedna od ideja filma da, ako nisi sretan ostat ćeš nesretan čak i ako si bogat jer sreća dolazi iznutra“, kaže Plummer. Gail je jedini lik kojeg nije iskvarilo Gettyjevo bogatstvo. Ona samo želi vratiti svog sina. Novac je samo sredstvo kojim se to može postići. Nju pokreće čista majčinska ljubav, a njezina borbenost i nesebična tvrdoglavost postaje primjer svima. No, kako William ističe, Gail mora stalno iznova dokazivati svoju odlučnost. „Ovo je napeta drama, ali i prikaz života žene u muškom svijetu. U filmu je puno scena u kojima je marginalizirana, odbačena jer je žena. Gail mora ostati staložena i fokusirana na svoj cilj kako bi je shvatili ozbiljno, no put prema tom cilju se stalno mijenja zahvaljujući događajima i ljudima koji su van njezine kontrole“, objašnjava Williams. STILOVI Radnja filma SAV NOVAC SVIJETA odvija se ranih 1970-ih, ali pokriva nekoliko generacija i društvenih slojeva uključujući ultra-bogate, radikalne teroriste i samohranu majku srednjeg sloja. Kostimografkinja Janty Yates pomogla je svojim kostimima opisati i definirati te neusporedive svjetove. Scott je surađivao s Yates na filmu „Gladiator” koji joj je donio Oscara. „Obično nakon što pročitam scenarij Ridley mi opiše kako on vidi likove i onda se bacim na istraživanje. Na sljedećem sastanku odabiremo i glumce za likove te utvrđujemo atmosferu i potom se počinjem nalaziti sa svakim glumcem ponaosob“, objašnjava Yates. Za film SAV NOVAC SVIJETA, Yates je uspjela pronaći puno vintage odjeće pa su gotovo svi kostimi bili autentični. Iznimka su bili Gail i John Paul Getty, čija paleta boja odjeće je bila monokromatska – siva, crna, plava i bijela. U okviru mode ranih 70-ih Yates je dodijelila svakom liku vlastiti stil. „Markov lik Fletcher Chace, kao bivši agent CIA-e ima neupadljiv, ali elegantan stil“, kaže Yates. Ikone stila 1960-ih i 1970-ih nadahnule su odjeću za Williams. „Michellina odjeća se temeljila na garderobi Jackie O. – opuštena, neformalna, ali elegantna i bezvremenska. Tu i tamo dašak Grace Kelly” kaže Yates. Yates se zabavljala oblačeći Charliea Plummera kao Johna Paula Gettyja III, boemskog mladića na naizgled vječnom odmoru prije nego biva otet. J. Paul Getty bio je neopisivo bogat, ali i vrlo škrt pa je takva bila i njegova odjeća. LOKACIJE Otmica i bizantinsko spašavanje Johna Paula Gettyja odigralo se na raznim londonskim i rimskim lokacijama i scenograf Arthur Max iskoristio je nekoliko poznatih atrakcija tih gradova za setove i pozadine. To su na primjer nacionalni muzej u Rimu, Palazzo Fontana kao kompanija Getty Oil u San Franciscu, Villa Wolkonsky, službena rezidencija britanskog veleposlanika u Rimu, kao Gettyjeva kuća u Rimu, Villa Adriana, dio izvanrednog kompleksa klasičnih građevina iz 2. stoljeća koje je dao izgraditi rimski car Hadrijan, koji prikladno predstavlja Hadrijanovu Vilu i Hatfieldovu kuću u Londonu, a služio je kao Sutton Place, još jedan Gettyjev stan u Velikoj Britaniji. Vječni grad također je pružio brojne mogućnosti za prikazivanje Gettyjevog statusa i bogatstva u okviru skromnog filmskog budžeta. „Izazov je bio prikazati raskoš i bogatstvo uz ograničena sredstva. Trik je bilo pametno odabrati lokacije koristiti ih na više načina. U Rimu smo pronašli najelegantnije interijere u kojima smo snimali različite scene. Dobar primjer je muzej Palazzo Barberini. Na suprotnom kraju nalazila se visceralna i vrlo brutalna strana Calabrije – na brežuljcima jezera Bracciano pronašli smo sela i napuštene objekte idealne za kuće za otmicu. Dakle, imali smo krajnosti siromaštva i bogatstva i sve između“, objašnjava Max. Paleta boja u filmu SAV NOVAC SVIJETA odražava spektar vremena, mjesta i društvenih slojeva. U San Franciscu Max je koristio neutralne tonove i nijanse plave j malo vedriji ton koji odražava sretnija vremena u Gailinom životu. „U Rimu smo prešli na crnu i zlatnu te dramatičnije i teže nijanse smeđe. Za otmicu smo koristili neugodne i mrtve tonove koji su u kontrastu s Gettyjevim svijetom u Rimu. Elegantne lokacije su okupane narančastim, zlatnim, ružičastim nijansama. Svaka faza pripovijedanja imala je drugačiju boju ", objašnjava Max. Posebna pozornost posvećena detaljima na lokacijama, setovima i kostimima dala je osjećaj vremena i mjesta i naglasila pritisak pod kojim se našla Gail, koji su joj nametnuli otmičari, ali i Gettyjevo carstvo, tijekom potrage za svojim sinom. Također je omogućeno višedimenzionalno portretiranje Gettyja kojeg se moglo doživjeti i kao negativca i kao žrtvu. Christopher Plummer opisuje Ridleyja Scotta kao velikog profesionalca koji točno zna što želi, ali se ne boji eksperimentirati i isprobavati nove stvari što je nevjerojatno osvježavajuće. |
Slažem se